
Komunikacja bez Przemocy (Non-Violent Communication, NVC) to sposób porozumiewania się (a w szerszym kontekście również postrzegania relacji), który zakłada, że za każdym wypowiedzianym przez człowieka zdaniem, stoi ważna dla niego potrzeba.
Twórca NVC, Marshall Rosenberg (terapeuta, mediator), upowszechnił tezę, zgodnie z którą przyjemne uczucia człowieka (np. ulga, radość, satysfakcja) wynikają z zaspokojenia potrzeb, zaś nieprzyjemne (m.in. gniew, smutek, strach) z ich niezaspokojenia.
Ze względu na społeczne programowanie poprzez opresyjny system edukacji, agresywne obrazy w mediach, brak przekazywania umiejętności empatycznego komunikowania się z pokolenia na pokolenie, człowiek często przyjmuje, że najskuteczniejszym sposobem na zaspokojenie ważnych potrzeb jest wysuwanie żądań wobec innych osób i nagradzanie ich bądź karanie w zależności od tego, czy je spełnią.
Zdaniem Rosenberga, jest to źródłem wszystkich rodzajów przemocy.
Tak powszechne w szkołach, miejscach pracy i bliskich związkach reakcje jak osąd, obraza i krytyka to najbardziej jaskrawe przejawy niezaspokojonych potrzeb, które utrudniają porozumienie.
Dzięki Komunikacji bez Przemocy możliwe jest poznanie własnych potrzeb i uczuć, które pojawiają się w wyniku ich (nie)zaspokojenia.
Jednocześnie, ten system komunikacji uświadamia wagę uważnego słuchania i mobilizuje do oddzielania obserwacji od interpretacji i żądań od próśb.
Pracując z moimi Klientami w procesie terapii, niejednokrotnie korzystam z narzędzi Komunikacji bez Przemocy. Dzięki nim moi Klienci jednocześnie lepiej poznają i rozumieją siebie, jak również skuteczniej komunikują się z bliskimi.
NVC opiera się na kilku podstawowych założeniach, zgodnie z którymi:
- wszyscy ludzie mają takie same potrzeby
- istnieją różne strategie zaspokajania tej samej potrzeby
- jeżeli człowiek dąży do porozumienia, konieczne jest zrozumienie, że jego własne potrzeby są dla niego tak samo ważne jak dla drugiej osoby jej własne
- ludzie mogą zgodzić się na coś z pełną świadomością wyłącznie wtedy, gdy mają prawo odmowy.
Komunikacja bez Przemocy pozwala na szczerość wobec drugiego człowieka, bez stosowania krytyki, obrazy i poniżania oraz bez diagnozowania jego myślenia, uczuć i zachowań jako błędnych. Pozwala na „budowanie mostów, zamiast murów”.
Komunikacja bez Przemocy to niezwykle skuteczne i użyteczne narzędzie, z którego można korzystać w życiu prywatnym i zawodowym.
Przeprowadziłam szereg szkoleń z zakresu Komunikacji bez Przemocy dla kadry opiekuńczo- wychowawczej (nauczyciele żłobka i przedszkole) oraz dla rodziców.
Na co dzień przekazuję wiedzę i ćwiczę umiejętność komunikowania się bez przemocy z moimi Klient(k)ami, integrując je w procesie terapii.
Jeżeli chciał(a)byś dokonać zmiany w swojej relacji z partnerem/ką, dziećmi, rodzicami, przyjaciółmi i współpracownikami, zapraszam Cię na sesję, podczas której dowiesz się w jaki sposób możesz wprowadzić Komunikację bez Przemocy do swojego życia.
Jesteś również mile widziany/a na warsztatach z NVC otwartych, bądź dla profesjonalistów, które prowadzę w Poznaniu, innych częściach kraju oraz online.